Mind your body

Lichaam en geest in balans voor een blijvend gezond gewicht.

Heb jij moeite met het krijgen en houden van een gezond gewicht? Weet je niet waarom het maar niet lukt om een dieet vol te houden? Val je eerst af en kom je daarna des te harder weer aan? Dan is het programma 'mind your body' iets voor jou. Afvallen zonder weer aan te komen, zonder het jojo-effect. Waardoor? Omdat de oorzaak van jouw eetgedrag wordt aangepakt.

In samenwerking met voedingsdeskundige Leonie Wolvers is het nieuwe programma 'Mind Your body' ontwikkeld. Het is een combinatie van training, coaching en voedingsleer voor diegenen die problemen hebben met hun eetpatronen en willen afvallen. De deelnemers worden gedurende een langere periode op verschillende manieren begeleid.

Mentale oorzaken van overgewicht

Eten doen we allemaal. Hoe komt het dan toch dat de één gezond eet, de ander ongezond eet en toch slank is en weer een ander het idee heeft al aan te komen van lucht? Dat heeft te maken met onbewuste processen. Het kunnen vastzittende emoties zijn, overlevingsstrategieën of een onbewuste manier van veiligheid creëren. Kortom, er zijn verschillende oorzaken waarom de één slank is en de ander overgewicht heeft. Als je jouw gewicht zat bent en definitief wilt afvallen, zonder steeds een ander dieet te volgen, dan is het de moeite waarde de onderliggende oorzaken aan te pakken. Eetbuien ontstaan niet voor niets. En overgewicht ook niet. Pas wanneer je geestelijk goed in je vel zit, kun je ook lichamelijk goed in je vel komen.

Afvallen en eten

Natuurlijk is gezond eten belangrijk. De meeste mensen hebben het idee dat je weinig moet eten om af te vallen. Zij zijn bezig met calorieën en het aanpassen van de porties eten. Weinig eten heeft helaas geen blijvend effect. Je zet jouw lichaam in een overlevingsstand waardoor je juist sneller aankomt. Bovendien krijg je op die manier te weinig gezonde voedingsstoffen binnen, waardoor je ondervoed kunt raken. De juiste hoeveelheid gezond eten maakt dat je jouw lichaam voedt en dat je geen snaai- en graai-neigingen krijgt. 

Het programma heeft de volgende ingrediënten:

  • 2 dagen training
  • een eetplan voor de eerste week
  • een week lang elke dag een motivatiemail met tips en recepten; daarna 1x per week
  • een coachgesprek (1 uur) bij Jolanda (coach)
  • een coachgesprek (1 uur) bij Leonie (voedingsdeskundige)
  • een besloten Facebook groep voor het delen van vragen en inzichten
  • inspiratieavonden

Hoe werken we?

Tijdens de eerste twee trainingsdagen starten we met het aanpakken jouw onbewuste patronen. Daarnaast krijg je informatie over eten. Je gaat naar huis met recepten voor de eerste week. In de eerste week krijg je elke dag een motivatiemail met een eettip. Om de nieuwe manier van eten eigen te maken, krijg je de mogelijkheid tot het volgen van een kookworkshop (excl.). Tijdens de coachgesprekken werk je eraan om jouw specifieke thema's te ontrafelen en een voor jouw haalbaar eetpatroon te creëren.

Naast de vaste ingrediënten van het programma worden ook dagen georganiseerd waar jij je apart voor kunt inschrijven. Een voorbeeld is een dag over systemisch werk (opstellingen) om jouw onbewuste patronen zichtbaar te maken en aan te pakken. Wil je meer weten over systemisch werk? Kijk dan hier.

Data van de eerstvolgende training

Najaar 2014.

Coachingsgesprekken worden op afspraak ingepland.

Verder worden wekelijks inspiratie-avonden gepland om de voortgang te bespreken en elkaar te stimuleren. De eerste 4 avonden zijn inclusief; hierna zal een bedrag per avond worden gerekend. 

Wil je extra coachingsgesprekken dan kan dat tegen een gereduceerd tarief. De inspiratie-avonden zullen als open inloopavond blijven bestaan, ook na de afronding van het traject, zodat je altijd de mogelijkheid hebt weer even motivatie op te doen.